Ervaar jij onbalans tussen de commerciële doelen kunnen nastreven en van betekenis zijn voor je medewerkers? De fase waarin je bedrijf verkeerd vraagt om het leveren van performance en het zetten van doelen. Je hebt alleen het gevoel dat niet iedereen binnen het bedrijf het belang ervan inziet en dit heeft invloed op de sfeer en motivatie.
Het is logisch dat een bedrijf dat groeit meer focus legt op financiële kengetallen. Alleen kan dit voor onbegrip zorgen als je een intensieve periode samen gewerkt hebt aan het ontwikkelen van de beste product-market fit.
Opnieuw het team vereenzelvigen met de impact die het bedrijf wil maken
Deze omschakeling is iets nieuws en zorgt voor ongemak. De mensen van het eerste uur zijn immers aangehaakt op het hogere doel van het bedrijf en de intrinsieke drijfveer van de founder(s).
Hoe zorg je ervoor dat iedereen blijft voelen waaraan zij bijdraagt en ook verantwoording neemt voor het leveren van de benodigde performance?
Opnieuw het team vereenzelvigen met de positieve impact die het bedrijf wil maken in de maatschappij, en hoe iedereen daar zelf invulling aan kan geven, helpt. Dit verhoogt namelijk het bewustzijn en zo wordt de intrinsieke motivatie verknoopt met de relevantie van het verdienen van geld.
Tip:
Neem het team mee in jouw denkwijze en stel hen de vraag:
- Welke impact hebben wij op 1-1-2030 gemaakt op de maatschappij;
- Wat zullen wij als bedrijf hiervoor moeten waarmaken;
- Wat betekent dit voor iedereens werkzaamheden en welke ondersteuning is daarvoor nodig;
- Hoe zien wij dat wij dichterbij komen bij het realiseren van de te maken impact.
Wil je meer weten over het scheppen van een cultuur waar medewerkers intrinsiek presteren? Maak dan kennis met onze werkwijze en je slaapt daarna gegarandeerd beter.