Artikelen

Wij maken organisaties als geheel betekenisvoller en herdefiniëren de traditionele verbinding van Just Pay for performance naar Play for purpose, omdat ieder mens ertoe doet. Lees hieronder wat ons inspireert.

11 april 2017
Johan van den Elzen

De uniekheid van ieder mens persoonlijk

“Ik geloof in de uniekheid van ieder mens persoonlijk” Ik ontmoet vandaag Johan van den Elzen. Voormalig directievoorzitter van het Utrechtse advies- en ingenieursbureau Movares. Een echt mensen bedrijf, met medewerkers als belangrijkste assets. Waar had ik dit al eerder gehoord? Veel ceo’s hebben het over “de mens” als belangrijkste factor voor het bedrijf. Maar hoe oprecht zijn al deze uitspraken? Hoeveel ceo’s gebruiken die one-liners alleen maar omdat het zo goed klinkt. Zou het dan toch bestaan? Een ontvankelijke, nieuwsgierige ceo met lef? Betekenisvol zijn Stipt op tijd schudden wij elkaar de hand, het begin van een bijna twee […]
17 februari 2017
Ready 2 Play

Jong bedrijf metMotion gaat voor meer impact

Utrecht Vrijdag 17 Februari hebben wij betekenis gegeven aan de organisatiedroom van MetMotion uit Utrecht. We hebben stilgestaan bij de impact van de founders op de energie in de organisatie. Hieruit hebben we leidende principes gedestilleerd. Deze zijn we gaan rangschikken en hebben we in een systemische constellatie gezet. Zo hebben we de organisatiedroom vanuit rationeel en emotioneel perspectief betekenis gegeven. Kijk hier voor de eerste ervaringen van het team.
16 februari 2017
voeten

Succesvol bedrijf gaat verder dan een WHY

Begrijpen en Voelen Met de opkomst van de Why van Simon Sinek is het idee ontstaan dat de organisatiekern ‘bedacht’ kan worden, dat we het met ons hoofd kunnen beetpakken. Maar echt begrijpen waar de organisatie voor bedoeld is, zit op een diepere laag en komt voort vanuit gevoel. Het gaat over het meebewegen op de stroom van de organisatie en van daaruit begrijpen wat nodig is om de organisatie te laten groeien. Toch is het behoorlijk lastig om in een zakelijke context ruimte te geven aan de gevoelslaag. Diepere connectie in werk Gelukkig stellen steeds meer bedrijven zich open […]
10 februari 2017
Mark com pica

Word jij onze stagiair?

 
16 november 2016
bcorp-bijdrage-nov

Hoe je als B Corp meer impact maakt

Op vrijdag 11 november was Interface in Scherpenzeel het decor voor het vijfde B Corp community event dat georganiseerd werd door dutch. In het Awarehouse van Interface kwamen meer dan 70 gepassioneerde social entrepreneurs en intrapreneurs bij elkaar om kennis en ervaring te delen over social business impact. The Playmakers waren erbij met de breakout sessie ‘How to shape the best work conditions to align people, business & purpose’. De breakout sessie stond in het teken van het op koers houden van de intrinsieke motivatie van medewerkers. Purpose-driven organisaties hebben het voordeel dat zij vanaf het begin gepassioneerde mensen aan […]
8 oktober 2016
CFP innovatiedag

“Now we are talking” CFP Innovatiedag

THE PLAYMAKERS werden uitgenodigd te presenteren op de CFP innovatiedag. Van business for profit naar business for purpose. Samen met een tiental andere innovaties (voornamelijk product), pitchte Maaike Huisman over de nieuwe manier om met mensen duurzaam om te gaan en meer impact te realiseren.
1 oktober 2016
Interview the playmakers

Alfa’s Mens in Bedrijf

THE PLAYMAKERS werden voor de najaarseditie 2016 van het magazine Mens in Bedrijf geïnterviewd. Het magazine is een uitgaven en initiatief van B Corporation, Alfa Accountants en Adviseurs. Een landelijke actieve financiële dienstverlener met medewerkers die betrokken zijn bij haar klanten en hun werkgebied.
23 september 2016
reef deelt kennis hr

De transformatie van traditioneel HR

THE PLAYMAKERS gaven op 22 September een masterclass voor HR professionals. Op uitnodiging van REEF Personeel en Organisatie werd een geslaagde kennisbijeenkomst georganiseerd op de High Tech Campus in Eindhoven. Het thema van de avond was de shift naar een betekenisvolle en zelfsturende organisatie.
3 juni 2016
masterclass

Hoe installatiebranche effectiever kan worden

THE PLAYMAKERS heeft in mei en juni twee masterclasses georganiseerd voor HR professionals in de Installatiebranche. De masterclasses stonden in het teken van de verschuiving van prestatiegericht organiseren naar betekenisvol organiseren en de impact voor het HR vak.
15 april 2016
Go Ahead

Beter op koers met mijn bedrijf

Op 11 april jongstleden hebben we in de Stadstuin in Utrecht met een selecte groep van tien mensen gesproken over de vraag: “hoe houd ik de organisatiedroom op koers?”. We hebben daar opnieuw ervaren dat de droom van de ondernemer de drijvende kracht is achter te behalen succes.
9 april 2016
AAEAAQAAAAAAAASrAAAAJDcyN2MxYmU0LTcxOTQtNGYzYS1iNDY0LTVlZjBjNmIxN2Y3Mw

Hoe houd je beter focus voor ondernemen?

Het moet maar eens over zijn met al die kreten en dat meten! Mensen zijn gebaat bij DAADKRACHT van jou ondernemer. Het gaat slecht met de gesteldheid van werkend Nederland, 1 op de 7 mensen vertoont klachten van burn-out. Tweederde is niet bevlogen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Als onderneming wil je toch floreren?
31 maart 2016
succesvolle ondernemers hebben een droom

Hoe word ik een succesvollere ondernemer

Vorige week las ik in een artikel van Harvard Business Review dat organisaties waar de founder een belangrijke rol inneemt, succesvoller en innovatiever zijn dan andere bedrijven. Wat blijkt? Founders en ondernemers handelen vanuit een droom.
24 maart 2016
belang van dialoog

Het belang van oprechte dialoog in het bedrijf

Tegenwoordig werken de meeste mensen vanuit persoonlijke overtuiging. We kiezen voor werk waarin we geloven, dat ertoe doet en waar we betekenis uit kunnen halen. We willen verbinding voelen tussen onze persoonlijke koers, die van de organisatie en van de maatschappij. Maar wat betekent dit voor werkgevers?
14 februari 2016
doing business for purpose

Impact maken in de wereld; Play for Purpose

Steeds meer startende ondernemers beginnen een bedrijf om een bijdrage te kunnen leveren aan een betere wereld. Het groeiend bewustzijn dat wij als mensen de aarde “te leen” hebben zorgt voor het ontstaan van boeiende bedrijven. Voortgedreven iets te betekenen voor de “common good”.
19 januari 2016
richting geven aan organisatiedroom

Hoe je richting geeft aan je organisatiedroom

Betekenis kunnen geven aan werk Aan het begin van het jaar werd ik getriggerd om een aflevering van Undercover Boss te kijken op RTLZ. Een programma waar de CEO van een onderneming zich een paar dagen anoniem onder zijn medewerkers begeeft.
3 januari 2016
kleine stapjes meer geluk 2016

Met kleine stapjes, meer succes in 2016

Als we de cijfers er op naslaan dan kunnen wij onszelf afvragen of de bv Nederland trots mag zijn. Ook het jaar 2015 kenmerkt zich “zwart” als we kijken hoe er met mens en werk is omgesprongen.
13 oktober 2015
fakkeldragers

Fakkeldragers in sociale innovatie

Organisaties worstelen met het voeren van het ‘goede’ gesprek. Oprechte aandacht en praten over datgene wat er werkelijk toe doet, is essentieel in het kader van sociale innovatie. Daarover sprak ik met Norbert Schotte, Jr. procesmanager Efficiency Team bij VORM Bouw. Norbert houdt zich bezig met operational excellence en gebruikt daarbij de Lean filosofie.
2 juli 2015
organisatiedroom trivento

De organisatiedroom van Trivento

Deze week viel mijn oog op het boek ‘de creatiespiraal’ van Marinus Knoope. Het boek staat al zes jaar in mijn boekenkast maar trok opnieuw mijn aandacht. Bij het bladeren bleef ik hangen bij bladzijde achtendertig: ‘wensen zijn voorgevoelens’.
21 mei 2015
René de Heij sociale innovatie

René de Heij over oprechte aandacht en sociale innovatie

Oprechte communicatie wordt in de huidige netwerksamenleving steeds belangrijker. Daar gelooft ook René de Heij in, voormalig directeur van e-commerce bedrijf Drukwerkdeal.nl. René was tot april van dit jaar eindverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf samen met managing director Marco Aarnink. “Ik geloof in kwetsbaarheid en niet in afschermen.
28 april 2015
oprechte aandacht

Oprechte aandacht: dé basis voor sociale innovatie

Sociale innovatie gaat over slimmer, flexibeler en dynamisch organiseren. Het verwijst naar de manier waarop mensen met elkaar samenwerken om het beste uit zichzelf én het werk te halen. De basis voor sociale innovatie is oprechte aandacht: praten over datgene wat er werkelijk toe doet.
5 mei 2017
Compass track

Meer focus en succes als start up

Steeds meer jongeren starten na hun studie een eigen onderneming. Ze hebben niet de behoefte om in een vaste baan te beginnen en zoeken avontuur en vrijheid in hun werk. Vorige week waren we te gast bij Jong MKB Amsterdam voor het verzorgen van een workshop over de persoonlijke impact als ondernemer op het succes van het bedrijf. Met een groep van 10 deelnemers hebben we gesproken over uitdagingen in het werk en nieuwe vormen van organiseren. Motieven van jonge ondernemers De tijd van groot, groter, grootst is voorbij. Jonge ondernemers hebben andere drijfveren die hen motiveren om een eigen […]
11 april 2017
Johan van den Elzen

De uniekheid van ieder mens persoonlijk

“Ik geloof in de uniekheid van ieder mens persoonlijk” Ik ontmoet vandaag Johan van den Elzen. Voormalig directievoorzitter van het Utrechtse advies- en ingenieursbureau Movares. Een echt mensen bedrijf, met medewerkers als belangrijkste assets. Waar had ik dit al eerder gehoord? Veel ceo’s hebben het over “de mens” als belangrijkste factor voor het bedrijf. Maar hoe oprecht zijn al deze uitspraken? Hoeveel ceo’s gebruiken die one-liners alleen maar omdat het zo goed klinkt. Zou het dan toch bestaan? Een ontvankelijke, nieuwsgierige ceo met lef? Betekenisvol zijn Stipt op tijd schudden wij elkaar de hand, het begin van een bijna twee […]
17 februari 2017
Ready 2 Play

Jong bedrijf metMotion gaat voor meer impact

Utrecht Vrijdag 17 Februari hebben wij betekenis gegeven aan de organisatiedroom van MetMotion uit Utrecht. We hebben stilgestaan bij de impact van de founders op de energie in de organisatie. Hieruit hebben we leidende principes gedestilleerd. Deze zijn we gaan rangschikken en hebben we in een systemische constellatie gezet. Zo hebben we de organisatiedroom vanuit rationeel en emotioneel perspectief betekenis gegeven. Kijk hier voor de eerste ervaringen van het team.
16 februari 2017
voeten

Succesvol bedrijf gaat verder dan een WHY

Begrijpen en Voelen Met de opkomst van de Why van Simon Sinek is het idee ontstaan dat de organisatiekern ‘bedacht’ kan worden, dat we het met ons hoofd kunnen beetpakken. Maar echt begrijpen waar de organisatie voor bedoeld is, zit op een diepere laag en komt voort vanuit gevoel. Het gaat over het meebewegen op de stroom van de organisatie en van daaruit begrijpen wat nodig is om de organisatie te laten groeien. Toch is het behoorlijk lastig om in een zakelijke context ruimte te geven aan de gevoelslaag. Diepere connectie in werk Gelukkig stellen steeds meer bedrijven zich open […]
10 februari 2017
Mark com pica

Word jij onze stagiair?

 
16 november 2016
bcorp-bijdrage-nov

Hoe je als B Corp meer impact maakt

Op vrijdag 11 november was Interface in Scherpenzeel het decor voor het vijfde B Corp community event dat georganiseerd werd door dutch. In het Awarehouse van Interface kwamen meer dan 70 gepassioneerde social entrepreneurs en intrapreneurs bij elkaar om kennis en ervaring te delen over social business impact. The Playmakers waren erbij met de breakout sessie ‘How to shape the best work conditions to align people, business & purpose’. De breakout sessie stond in het teken van het op koers houden van de intrinsieke motivatie van medewerkers. Purpose-driven organisaties hebben het voordeel dat zij vanaf het begin gepassioneerde mensen aan […]
8 oktober 2016
CFP innovatiedag

“Now we are talking” CFP Innovatiedag

THE PLAYMAKERS werden uitgenodigd te presenteren op de CFP innovatiedag. Van business for profit naar business for purpose. Samen met een tiental andere innovaties (voornamelijk product), pitchte Maaike Huisman over de nieuwe manier om met mensen duurzaam om te gaan en meer impact te realiseren.
1 oktober 2016
Interview the playmakers

Alfa’s Mens in Bedrijf

THE PLAYMAKERS werden voor de najaarseditie 2016 van het magazine Mens in Bedrijf geïnterviewd. Het magazine is een uitgaven en initiatief van B Corporation, Alfa Accountants en Adviseurs. Een landelijke actieve financiële dienstverlener met medewerkers die betrokken zijn bij haar klanten en hun werkgebied.
23 september 2016
reef deelt kennis hr

De transformatie van traditioneel HR

THE PLAYMAKERS gaven op 22 September een masterclass voor HR professionals. Op uitnodiging van REEF Personeel en Organisatie werd een geslaagde kennisbijeenkomst georganiseerd op de High Tech Campus in Eindhoven. Het thema van de avond was de shift naar een betekenisvolle en zelfsturende organisatie.
3 juni 2016
masterclass

Hoe installatiebranche effectiever kan worden

THE PLAYMAKERS heeft in mei en juni twee masterclasses georganiseerd voor HR professionals in de Installatiebranche. De masterclasses stonden in het teken van de verschuiving van prestatiegericht organiseren naar betekenisvol organiseren en de impact voor het HR vak.
15 april 2016
Go Ahead

Beter op koers met mijn bedrijf

Op 11 april jongstleden hebben we in de Stadstuin in Utrecht met een selecte groep van tien mensen gesproken over de vraag: “hoe houd ik de organisatiedroom op koers?”. We hebben daar opnieuw ervaren dat de droom van de ondernemer de drijvende kracht is achter te behalen succes.
9 april 2016
AAEAAQAAAAAAAASrAAAAJDcyN2MxYmU0LTcxOTQtNGYzYS1iNDY0LTVlZjBjNmIxN2Y3Mw

Hoe houd je beter focus voor ondernemen?

Het moet maar eens over zijn met al die kreten en dat meten! Mensen zijn gebaat bij DAADKRACHT van jou ondernemer. Het gaat slecht met de gesteldheid van werkend Nederland, 1 op de 7 mensen vertoont klachten van burn-out. Tweederde is niet bevlogen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Als onderneming wil je toch floreren?
31 maart 2016
succesvolle ondernemers hebben een droom

Hoe word ik een succesvollere ondernemer

Vorige week las ik in een artikel van Harvard Business Review dat organisaties waar de founder een belangrijke rol inneemt, succesvoller en innovatiever zijn dan andere bedrijven. Wat blijkt? Founders en ondernemers handelen vanuit een droom.
28 maart 2016
AAEAAQAAAAAAAAkAAAAAJDRhZTk0ZDY2LWE3OGItNDlmZS1iZjU0LTZiNmM0YTAwN2Q0OA

Why to keep your business dream alive

The dream of the founder is the soul and the driving force for business growth. What is that “soul” actually and Why is it so important? Every entrepreneur starts a company because he or she has a driving force to change a current state. This could be the introduction of a “better” product or a “better” service. Some of these new ideas do really outperform the current state and we call them quick disruptive.
24 maart 2016
belang van dialoog

Het belang van oprechte dialoog in het bedrijf

Tegenwoordig werken de meeste mensen vanuit persoonlijke overtuiging. We kiezen voor werk waarin we geloven, dat ertoe doet en waar we betekenis uit kunnen halen. We willen verbinding voelen tussen onze persoonlijke koers, die van de organisatie en van de maatschappij. Maar wat betekent dit voor werkgevers?
14 februari 2016
doing business for purpose

Impact maken in de wereld; Play for Purpose

Steeds meer startende ondernemers beginnen een bedrijf om een bijdrage te kunnen leveren aan een betere wereld. Het groeiend bewustzijn dat wij als mensen de aarde “te leen” hebben zorgt voor het ontstaan van boeiende bedrijven. Voortgedreven iets te betekenen voor de “common good”.
19 januari 2016
richting geven aan organisatiedroom

Hoe je richting geeft aan je organisatiedroom

Betekenis kunnen geven aan werk Aan het begin van het jaar werd ik getriggerd om een aflevering van Undercover Boss te kijken op RTLZ. Een programma waar de CEO van een onderneming zich een paar dagen anoniem onder zijn medewerkers begeeft.
3 januari 2016
kleine stapjes meer geluk 2016

Met kleine stapjes, meer succes in 2016

Als we de cijfers er op naslaan dan kunnen wij onszelf afvragen of de bv Nederland trots mag zijn. Ook het jaar 2015 kenmerkt zich “zwart” als we kijken hoe er met mens en werk is omgesprongen.
1 december 2015
unlock what matters

The best leaders unlock what matters to people

We tear of the 1st of December from our calendar, and I am reading an article in the Huffington Post that makes me happy. Because; have you ever thought that CEO’s would talk about passion and emotions of employees? I read that for the coming years these words will transform from dictionary definitions to a real meaning with power. Inspiring article The Huffington Post interviewed three of the smartest analysts in the world – Ray Wang, Esteban Kolsky and Louis Columbus about how to drive change with software. They say that enterprise software is overall boring and to deliver strong responsive, high […]
13 oktober 2015
fakkeldragers

Fakkeldragers in sociale innovatie

Organisaties worstelen met het voeren van het ‘goede’ gesprek. Oprechte aandacht en praten over datgene wat er werkelijk toe doet, is essentieel in het kader van sociale innovatie. Daarover sprak ik met Norbert Schotte, Jr. procesmanager Efficiency Team bij VORM Bouw. Norbert houdt zich bezig met operational excellence en gebruikt daarbij de Lean filosofie.
2 juli 2015
organisatiedroom trivento

De organisatiedroom van Trivento

Deze week viel mijn oog op het boek ‘de creatiespiraal’ van Marinus Knoope. Het boek staat al zes jaar in mijn boekenkast maar trok opnieuw mijn aandacht. Bij het bladeren bleef ik hangen bij bladzijde achtendertig: ‘wensen zijn voorgevoelens’.
21 mei 2015
René de Heij sociale innovatie

René de Heij over oprechte aandacht en sociale innovatie

Oprechte communicatie wordt in de huidige netwerksamenleving steeds belangrijker. Daar gelooft ook René de Heij in, voormalig directeur van e-commerce bedrijf Drukwerkdeal.nl. René was tot april van dit jaar eindverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf samen met managing director Marco Aarnink. “Ik geloof in kwetsbaarheid en niet in afschermen.
28 april 2015
oprechte aandacht

Oprechte aandacht: dé basis voor sociale innovatie

Sociale innovatie gaat over slimmer, flexibeler en dynamisch organiseren. Het verwijst naar de manier waarop mensen met elkaar samenwerken om het beste uit zichzelf én het werk te halen. De basis voor sociale innovatie is oprechte aandacht: praten over datgene wat er werkelijk toe doet.